سفارش تبلیغ
صبا ویژن


با سلام

   من در این پست می خواهم در مورد یکی از قابلیت های لینوکس اشاره ای داشته باشم. من سیستم عامل لینوکس OpenSUSE 10.3 را چند وقتی است که در کنار Windows XP نصب کرده ام و به مرور سعی می کنم اطلاعات خود را در این مورد افزایش دهم. یکی از قابلیت های لینوکس که برای برنامه نویسان می تواند جالب و در عین حال مفید باشد وجود کامپایلر (Compiler) های مختلف است. البته من این اطلاعات را از دوست خوبم ((http://linux26.blogfa.com/ تهیه کرده ام.

به عنوان مثال کامپایلر های زبان C، C++، Java و ... را می توان در آن به عنوان ابزاری کارآمد در دست داشت. برای آشنایی بیشتر باید بگویم که اگر وارد ترمینال (Terminal) سیستم عامل شوید با انجام مراحل زیر می توانید یک فایل مربوط به برنامه نویسی (C++ or C) را ترجمه و اجرا نمایید:

 

مرحله ی اول:

   یک فایل txt یا متنی در هر مسیری از حافظه که تمایل دارید، ایجاد نمایید. حال درون فایل متنی شروع به نوشتن برنامه یا کدهای مورد نظر خود بکنید و در نهایت آن را ذخیره نمایید.

نکته: برای ترجمه ی برنامه های C++ و یا C می بایست فایل متنی را با پسوند مربوط به آن ها (مانند cpp) ذخیره نمایید. برای برنامه های Java نیز می توانید از پسوند jar استفاده نمایید.

نکته: در این جا یک تفاوت نسبت به کامپایلر ها مخصوص موجود، وجود دارد و آن این است که در برنامه های C++ و یا C که من خودم اطلاع دارم باید بعد از ضمیمه نمودن فایل (های) مرجع (Header File) باید دستور زیر را اضافه نمایید. این کار باعث می شود که توابع بکار رفته در فایل (های) مرجع در کامپایلر لینوکس قابل استفاده شوند:

 

Using namespace std;

 

البته مشابه این کار را در کامپایلر های Visual نیز می توان مشاهده کرد.

نکته: در قسمت main() کدهای برنامه نویسی می بایست آن را از نوع integer تعریف نموده (؟) و در پایان مقداری مانند 0 را برگرداند. به عنوان مثال:

int main() {

.

.

.

  Return 0;

}

 

مرحله ی دوم:

    حال فایل آماده شده را باید ترجمه کرد. برای این کار می توانید از یکی از دستورات c++، g++ و یا cc برای ترجمه ی برنامه های C++ و یا C استفاده کنید.

 

   فرض کنید یک فایل متنی در کاربر root و در desktop با نام test.cpp ذخیره کرده اید. برای کامپایل این فایل باید وارد ترمینال شده و عبارت زیر را تایپ کنید:

 

c++  /root/Desktop/test.cpp

 

   اگر در برنامه خطایی موجود باشد توسط کامپایلر اعلام خواهد شد و اگر خطایی نباشد در نهایت یک فایل به نام a.out توسط کامپایلر در مسیر مشابه ایجاد می شود که یک فایل اجرایی است و می توان آن را در ترمینال اجرا نمود.

 

   در آخر باید عرض کنم که اگر سوالی بود در قسمت نظرات ثبت نمایید تا در صورت اطلاع پاسخ دهم و یا به www.linux26.blogfa.com مراجعه نمایید.

 


مشخصات وبلاگ
م.م.ا[0]
 

به وبلاگ من خوش آمدید. امیدوارم از بخش های آن لذت ببرید.


تصویر
عناوین یادداشتهای وبلاگ
دسته بندی موضوعی
چاپ عکس های دلخواه شما
لینک
ساعت
LOST نظرسنجی سریال
اوقات شرعی
آمار وبلاگ
بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 29
کل بازدید : 357679
کل یاداشته ها : 174

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ